… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.
Currently Browsing: Rojak

Catatan ke Jepun. Misi ‘kamikaze’.

Jepun, satu2nya tempat yang aku mengidam nak pergi, dan rasanya tak mungkin akan sampai selama hidup aku sebagai seorang matkeri. Ceritanya sana makan susah, kos hidup tinggi, bahasa pun pelik, tulisan pun pelik. Semua orang yang aku tanya, yang kebanyakannya tak pernah sampai ke sana, kata Jepun susah mau hidup. Mahal.  Itu hujah pertama. Bahasa. Itu hujah kedua. Dan hujah ketiga, memang aku takkan mampu,...

Mengucap pun salah…

Tadi tibitiga melaporkan gerombolan yang sekarang ni kelihatan galak untuk menunjukkan ketebalan iman mereka di khalayak ramai. Yang menarik perhatian aku ialah satu poster yang tertera kalimah syahadah dalam bahasa Inggeris, yang terpaksa dibetulkan di saat2 akhir. Bodoh? Tak faham Inggeris? Atau tak pernah mengucap? Allah Maha Besar.

Du’a Khas untuk Gaza

Amieeeennnn..~ * ps : tak tahu secara tepat siapa yang membaca Du’a ini, dan apa berlaku ke atasnya selepas itu. Tetapi content Du’a ini amat menyentuh hati.

Amerika akan “bungkus” tahun depan.

Question: Mr. Panarin, where did this idea of the breakup of the US come from back in 1998, when this country was prospering and when it was an unconditional world leader?  Answer: In September 1998 an international conference called the Informational War was held in Austria. I presented my analytical research there. 150 out of 400 participants were from the USA. There was outrageous shouting in the audience...

High risk, high return?

Satu tragedi. Itu yang dapat aku kata pada semua mangsa tragedi tanah runtuh yang tengah menjadi berita pada musim raya haji ni. Sebermula dengan berita runtuhan tanah yang menenggelamkan banglow di Ulu Yam, kemudian runtuhan di Semantan, dan terkini di Bukit Antarabangsa. Ianya bukan berita yang syoq untuk didengar. Walaupun jumlah mangsa yang terkorban tidak sebesar tragedi Highland Tower dulu, ianya tetap...

Labu-labu Ekonomi

Ekonomi bertambah teruk, atau kita sebenarnya terlebih panik? Aku mula dengan persoalan ini sebab Pak Lah dengan heronya mengunjurkan ekonomi kita mengembang kepada 5.5% tahun depan berbanding dengan negara2 lain di seluruh dunia. Walaupun dengan kadar inflasi yang dah cecah 8% tahun ni, BN nampaknya sangat kompiden bahawa kita sekadar berkejaran dengan ombak yang sekadar melandai di pesisir pantai instead of...

Saiful sebut nama Tuhan pun tak reti!

rakan2 dok sibuk tanya komen aku tentang sumpah saiful. dengaq dari cara tanya, aku tau ramai yang serabut perut dengan budak sekoq ni. masa balik kenduri kat kampung ujung minggu baru ni pun ramai pak2 menakan sepupu sepapat mai dok besila keliling tanya apa dah jadi? masing2 keluaq pendapat masing2. yang paling bestnya tok tam kob aku yang buta hurup dok menyindir sambil besandaq kat tepi tangga. dia kata,...

Musang dan bapak ayam

Dua tiga kerat kawan2 ada dok sms dan email aku mengasak tanya apa yang aku tau pasai drama rtm yang diulang tayang sekarang ni? terus terang aku cakap, aku tau apa yang semua orang tau. apa yang rakyat tau. aku tatau apa yang orang tak tau. setakat ini, itu sahajalah tahap pengetahuan aku. dan depa dok tanya lagi, apa yang hang tau pasai saiful? aku reply pendek “cukup untuk aku tau yang budak ni, secara...

Awas! Ada Musang Berbulu Ayam (3)

Saya pernah menulis tentang ‘seekor musang’ dalam beberapa entri terdahulu yang kini semakin selesa bertapak di Pejabat Anwar Ibrahim selepas mempergunakan kedudukan seorang kakitangan kanan di pejabat tersebut. Khabarnya, ‘musang’ tersebut kini sudah mulai merencana agenda peribadinya (yang sudah saya jangka sejak tiga bulan lalu ketika terserempak dengannya dalam satu program kempen...

Celakalah musang berbulu ayam!

Bila aku mendapat berita dari sahabat pukul sembilan malam tadi berkaitan cubaan menjatuhkan Anwar dengan mengenakan tuduhan liwat sekali lagi, terus aku teringat kepada sorang lagi sahabat aku yang pernah menjuarai pertandingan Blog anjuran Friedrich Naumann Foundation tentang “musang berbulu ayam” di pejabat DSAI. Untuk yang belum pernah membaca tulisan sdr Najwan, boleh layari tulisan beliau di...
Page 1 of 1012345...10...Last »
Powered by the people for the people