… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.
Currently Browsing: Henpon

Terima Kasih Malaya!

“mereka merancang, Allah juga merancang. Sesungguhnya Allah adalah sebaik2 perancang..” setakat pukul 3.50pagi, beratus rakyat kedah menunggu dengan sabar di hadapan wisma darulaman untuk menyaksikan peralihan kuasa di kedah. terima kasih kepada semua pengunjung laman jahilgoblog.net yang terus menerus memberikan sokongan kepada kami selama ini. kemenangan ini merupakan hadiah terbesar bagi kita...

Jom kalih ramai2!

peperangan memangkah dah bermula. aku baru lepaih jalankan tanggungjawab sebagai seorang rakyat yang patut menegur kesalahan kerajaan melalui kertas undi, seperti yang disarankan oleh mereka. aku harap korang pun buat benda yang sama. dengan tidak memangkah kati lansung, kerajaan yang ada tak akan tumbang, tapi cukup untuk menyusahkan paklah untuk tidoq lena…

Last kopek!

tengah dok melepak kat koewteow iman, tiba2 ada suara kuat memecah kebingitan kenderaan yang lalu lalang. dari seberang jalan. aku ngan sahabat lepaih makan dan bayaq, lintaih pi tengok apa dia. tuuudiaa, cheung khai yan, wakil pkr dun derga, dok berceramah dari atas lori dengan penuh semangat! cuma sayangnya dia tempatnya betembung 3 penjuru. jadi semangat macamana pun, dah pasti undi yang pecah ke dap dan...

Pemimpin perasan!

“pemimpin berjiwa rakyat”. semua orang penah baca ayat tu. terutama sekali bila merujuk kepada menteri2 dan yb2 kerajaan. ianya digunakan untuk menggambarkan seolah2 pemimpin ni mesra dan memahami hati rakyat. aku kompius. pemimpin ka atau raja yang patut ada ciri2 macam tu? setau aku pemimpin kita ni semuanya berasal dari rakyat marhaen macam kita semua, kecuali adik raja negeri sekelemboi kat...

Ibukota pulang ke desa.

aku sekarang dalam bas nak balik kampung, mengundi. dah jadi tabiat aku memang setiap kali election aku akan balik. ramai kawan2 dok tanya pasaipa tak tukaq alamat saja? dok menyusah diri balik semata2 nak boh pangkah ataih kertas kecik. menangnya dak jugak. aku tanya bali pasaipa aku nak susah payah pi tukaq alamat sedangkan spr boleh tukaqkan untuk aku nanti? bukan sikit orang yang bernasib baik dipindahkan...

Al-fatihah untuk Mat Salman

aku terbangun pukul tiga pagi tadi untuk ke toilet. dengar henpon aku berbunyi tak berenti. sapa call pagi2 buta ni. takkan bank dah tukar strategi? hutang semua dah bayar, walaupun belum langsai. lepas ke tandas, henpon bunyi lagi. isk, emejensi apa ni? aku pegi jawab. hafiz sk. hafiz? apa hal pulak malam2 ni. takkan nak mintak report untuk paper nanti kot? “yes piz. anything?”, aku tanya. ...

Yang bangun, yang mengelamun.

aku ke felda besout semalam. saja jenjalan tengok kawasan, ala2 yb. felda besout ni terletak di tanjung malim. jauhnya dari kawasan pekan memang subhanahu punya dok ada. pendek kata kalau nak pi audition A.F, memang kena tidoq kat pekan la. bas tadak nak balik. politik kawasan felda sekarang macamana? terus terang aku cakap, BN tak goyang. orang felda hati senang. perut kenyang. duit begantang. jadi, tapayah...

Sayang yang membawa padah.

dok besembang ngan kawan dalam kreta on the way nak pi smayang tadi. dia mengeluh dok risau kat anak dia yang dok balik bejalan sorang2 dari sekolah la ni. takut sungguh dia dengan apa yang dok jadi klilin dia. budak2 cukup tak slamat katanya. aku dengaq. aku xkomen apa. tapi bila lintaih kat depan satu poster bn, aku tunjuk kat dia. “undi bn la, lepaih ni selamat, aman dan makmur”, kata aku. “pasaipa...

Reformasi untuk kaum India!

semalam pi tengok kempen anwar untuk anaknya si izzah kat brickfields, lembah pantai. kawasan ni memang dikenali sebagai “calcutta” kat tengah kl ni. didominasi oleh orang2 india. dan orang2 india semalam melaut datang mendengar ceramah beliau. laungan “makhal sakthi” berkumandang bersilih ganti. buat pertama kalinya aku rasa amat selamat berada di tengah lautan india yang kebanyakannya...

Live From The Field

gam cap hapa yang BN pakai untuk plekat poster paklah kat sepanjang jalan sultan ismail? berteraboq jabih. nampak macam sampah besepah! adakah BN kekurangan duit untuk beli gam mahai, atau budget disebat orang tengah, atau protes pada BN? aku tengok depa plekat guna double sided, sebelah ataih sikit, sebelah bawah sikit. haduila, tampal poster pun besepah habih satu pekan, camana nak jaga malaya?
Page 5 of 7« First...34567
Powered by the people for the people