… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.

Harapan rakyat untuk perubahan

So, sekarang bloggers betul2 menjadi sasaran amukan pak lah dan rejimnya yang tenat. Semalam, sorang lagi sahabat blogger, walaupun dalam team yang berlainan, dah ditahan bawah ISA. Tahun ini, dah tiga orang ditahan sebab memblog. Seorang ahli parlimen ditahan sebab bercakap, dan seorang lagi sebab bekerja. Kesalahan mereka hanyalah satu, memberi harapan kepada rakyat untuk melihat perubahan. Bloggers mendesak perubahan. Wartawan melaporkan hasrat untuk melihat perubahan. MP cuba melaksanakan perubahan.

Minggu ini juga menyaksikan dua kejutan. Menteri yang jaga undang2 letak jawatan. Parti SAPP keluar barisan tunggu nak masuk pakatan. Anwar juga berjaya capai deadlinenya pada 16 haribulan yang mana target untuk mendapatkan ahli parlimen untuk “bertaubat nasuha” telah berjaya. Mereka ini juga ingin mencapai perubahan.

Bulan ini pula dua kampeni kewangan terbesar di amerika tutup kedai, dan satu lagi tengah kemas laci meja. Saham dunia menjunam bagaikan budak2 kampung buat terjun tiruk dalam sungai batas ban. Bursa negara2 di asia tersentot dan sedikit panik bila melihat kelaku pelabur di wall street ambik sikap tak bertanggungjawab. Ini memberi idea kepada bakal-bakal presiden amerika untuk membuat perubahan di wall street bagi mengelakkan perkara berulang.

Dan bulan ini jugak harga minyak menggelungsur dengan hensemnya ke paras kurang lebih 90 dolar setong daripada 140 dolar. Memberi harapan kepada rakyat untuk melihat perubahan harga minyak di bumi malaya ini.

Yang paling menariknya, bulan ini jugalah pak lah dan sekerat dua kompoak bn bermati2an menuduh Anwar sebagai pembohong sebab gagal “menepati janji 16 September”. Katanya kerajan masih kukuh dan utuh, dan Anwar gagal tukar kerajaan pada 16 September. Anwar mungkir janji dan membohongi rakyat. Anwar penipu dan membuang masa rakyat. Anwar patut berhenti daripada menggulakan rakyat dengan janji2 manis. Dan seribu satu macam lagi tuduhan yang dilemparkan pada Anwar sebab “mengecewakan rakyat pada 16 September”. Mereka cuba sedaya-upaya untuk menfikan harapan rakyat melihat perubahan yang dijanjikan.

Dalam pada masa yang sama, pak lah juga secara terang tanpa bersuluh mula menunjukkan rupanya sebenar. Menuduh Anwar, ketua pembangkang, memburukkan kerajaan BN di luar negara. Menakut2kan pelabur asing. Dan menyebabkan huru-hara pada ekonomi tanah melayu. Marah pada Anwar kerana membuatkan pelabur enggan datang melabur disebabkan “ketidaktentuan politik”, dalam masa yang sama menafikan hujah Anwar bahawa FDI di malaya jatuh dengan teruknya. Sangat ironi.

Baca betul2. Pak lah mengatakan Anwar berbohong, kerajaannya masih kuat dan utuh, dalam masa yang sama memberitahu rakyat bahawa Anwar mengancam ekonomi negara dengan menakut2kan pelabur. Statement ni agak kelakar. Sebab, yang menjadi tanda tanya pada aku, adakah FDI di tanah melayu ni bergantung pada pelabur2 yang mudah dibohongi? Adakah selama ini pelabur asing datang melabur disebabkan siapa yang lebih kuat berbohong? Kita bercakap tentang syarikat2 gergasi besar yang ingin datang melabur, dengan kekuatan data dan statiskik pelaburan dan unjuran keuntungan yang mereka ada, mereka buat keputusan hanya dengan mendengar daripada seorang manusia bernama Anwar Ibrahim?

Adakah para pelabur asing ini datang melabur dengan berjumpa dahulu dengan ketua pembangkang? Atau membuat kesimpulan daripada risikan pasaran? Adakah mereka ini tunggul yang hanya ternganga2 dengar cerita daripada seorang yang tak berkuasa untuk membuat penilaian?!

Pak lah mengaku bahawa Anwarlah penyebab FDI susah nak masyuk. Hebat sungguh Anwar ni! Pelabur lebih suka dengar cakap Anwar sekarang daripada kerajaan!

Dan nampaknya bukan setakat pelabur saja yang suka dengar cakap Anwar, rakyat juga nampaknya lebih suka “bermimpi dan berharap” agar Anwar menjadi ketua kerajaan. Ini diakui sendiri oleh pak lah dan najib dari cara mereka “menegur” rakyat untuk “tidak terpesona” dengan cara Anwar. Berhenti bercakap, dan buat kerja. Kurangkan sembang kedai kopi isu ni, dan bantu kerajaan untuk pulihkan ekonomi.

Dalam sehari dua ni, pak lah lebih banyak menyerang Anwar. Dari cara percakapannya, nyata sekali dia gusar bila melihat Anwar mendapat perhatian. Terpesona. Ditipu. Mat Jenin. Membohong. Itulah label2 yang digunakan sekarang. Ironinya berita dan akhbar masih terusan mencetak dan menyiarkan tentang “cerita mat jenin” ni. Kenapa ianya berlaku? Jawapannya mudah : Kerana ianya boleh dijual.

Ia boleh dijual. Sebab rakyat sanggup membeli!

Rakyat nak “angan2″ ini berterusan. Rakyat nak “cerita mat jenin” ini terus disiarkan. Rakyat nak sangat baca dan ambik tau semua ini. Kenapa? Jawapannya senang : rakyat mengharapkan perubahan! Dalam pertandingan membuat perubahan antara pak lah dan anwar, nampaknya perubahan yang ingin dibawa oleh Anwar lebih diyakini oleh rakyat berbanding pak lah. Itu adalah hakikat yang tak boleh dinafikan hatta oleh Ibrahim Ali!

Dan dalam kemeruduman ekonomi dunia yang tempiasnya terkena pada tanah melayu ini, rakyat perlukan harapan untuk meneruskan hidup dan menguatkan semangat bagi menempuh hari2 mendatang. Harapan rakyat cuma satu – ingin melihat perubahan.

Dan inilah yang dijanjikan oleh Anwar kepada rakyat. Harapan baru untuk Malaysia – Masa untuk perubahan!

matkeri http://www.jahilgoblog.net

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | savetheurl

2 Responses to “Harapan rakyat untuk perubahan”

  1. gerektua says:

    dalam berita seolah anwar punca ekonomi negara tak stabil. Walaupun hakikatnya banyak negara alami sindrom yang sama. Yang bangangnya bahawa, seolah2 tindakkan anwar mengakibatkan ekonomi dunia yang tak stabil.mungkin sebab tu kot lehman bangkrap depa terkena tempias 916.

  2. Dah lama dah dok tunggu bilalah mat keri nie nak update blog dia, semuanya yang berlaku menjadikan otak aku nie pening betui, Pak Lah dah mcm tak kisah dah pasai Malaysia, dia dah jadi PM, yang dok gelabah Pak Jib, kanan salah, kiri pun salah ….

    Rakan2
    Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
    bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

Powered by the people for the people