… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.

Antara pemimpin berani dan yang takut bini

Ringgit dah cecah 3.50 berbanding US Dollar pada bulan ini. Dua bulan terlebih awal dari jangkaan gomen kita. Aku dah nampak Najib berkerut dahi antara nak tambat dengan tak tambat ringgit kali ni. Dalam masa yang sama, sedang Pak Lah jadi menteri kewangan bulan lepas, dia dengan konfiden mengunjurkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5%. Disokong dengan bongkaknya oleh mat yakkob.

Sebulan lepas, ekonomi Malaysia menunjukkan kekonfidenan yang boleh dikawal. Walaupun semua bursa terjun tiruk, termasuk pelabur yang pacak kepala dari tingkat 20, Malaysia masih lagi bongkak mengatakan ekonomi kita masih “mapan” dan “utuh” di bawah kerajaan yang tak dapat mandat 2/3 nih. Kalau ada “sedikit” kekalutan pun, bukan disebabkan oleh ketidakcekapan gomen, atau gangguan pasaran global, tapi sebaliknya dek kerana ketua pembangkang kita, Anwar Ibrahim yang katanya “menakutkan” pelabur.

Laporan ekonomi dalam tivi juga agak lawak. Dalam melapurkan pasaran bursa dunia yang jatuh dalam angka peratusan, tapi bila tiba laporan bursa Malaysia, ia dilapurkan dalam bentuk perpuluhan. Sunggo aneh.

Tapi harini lain pulak ceritanya. Gomen terpaksa akur bahawa depa tak dapat tipu rakyat sampai bila2. Bila indeks nikkei jatuh sampai 11%, gomen akur dan terpaksa mengumumkan pengendutan ekonomi daripada 5% kepada 3%.

Kesimpulannya? Malaysia sama2 terjun tiruk. Ekonomi kita makin teruk. Dan tahun depan semua kena start makan jeruk. Semua kena belajaq ikat perut.

Apakah punca semua ni sebenarnya. Mudah, back to basic. Kembali kepada yang asas. Bila kita bercakap tentang ekonomi (ekonomoney?) ni, tak boleh tidak, kita mesti kena becakap tentang asas yang menjana ekonomi tu sendiri : persepsi rakyat. Persepsi rakyat terhadap kerajaan. Persepsi rakyatlah sebenarnya yang menyumbang kepada kembang kuncupnya ekonomi dalam negara. Itulah sebenarnya asas kepada ekonomi sesebuah negara.

Jika rakyat yakin kerajaan yang ada itu kuat, maka kuatlah ekonominya. Jika rakyat rasa kerajaan itu lemah, maka lemahlah ekonominya.

Persepsi rakyat.

Tanya semua rakyat yang ada sekarang, samada yang tengah meeting pilih perwakilan, atau yang kutip tin tepi jalan, yakinkah mereka dengan perdana menteri yang ada sekarang? Pak Lah? Yakinkah kita pada ghentua sorang ni? Silap2 kita pulak kena mintak diri sebab tak larat dengaq depa beletiaq tak puas hati.

Nah, lepas tu tanya pulak tentang “bakal perdana menteri” kita nanti. Mampukah Malaysia bangun di bawah pemerintahan Najib dan bini? Aku gerenti sebelum sempat aku habiskan taip ayat tadi korang dah bejuih2 bibir mulut sambil mengeluh “huh”!

Negara rasuah menghasilkan rakyat yang resah. Pemimpin yang lemah menghasilkan rakyat yang gelisah! Rakyat yang resah dan gelisah akan hidup dalam kebimbangan. Dan rakyat yang berada di dalam kebimbangan akan cuba sedaya upaya untuk menjaga masa depan mereka dengan mengumpul harta dan tidak berbelanja!

Macamana rakyat nak berbelanja jika depa tau pemimpin atasan tak cekap urus ekonomi? Atau rakyat tau yang perdana menteri masa itu dikelola oleh bini yang mengukur kejayaan seseorang berdasar kepada kembang rambut, atau jumlah almari kasut? Duit terpaksa disimpan takut2 dibuang kerja. Bila duit simpan bekepuk sebab nak jaga masa depan, produk melambak di pasaran tadak orang nak beli. Bila produk tadak orang beli, majikan terpaksa jual murah. Bila jual murah, untung kurang. Bila untung kurang, hutang tak boleh bayaq. Bila hutang tak boleh bayaq, bank ligan. Bila bank ligan tak boleh bayaq, meniaga tutup kedai. Bila kedai tutup, pekerja kena buang, tadak pendapatan, bank pun rugi sebab tadapat duit hutang. Bila pekerja kena buang, duit nak belanja makin tadak. Bila nak belanja tadak, lebih banyak perniagaan gulung tikar sebab barang tak laku. Lebih susut duit kat bank sebab lebih ramai tak bayar hutang.

Rumah tak boleh beli sebab bank tadak duit nak bagi hutang. Kereta tak boleh beli sebab bank serik nak bagi hutang. Sektor besar akan merudum, sektor kecik apatah lagi. Ekonomi akan lebih gawat, rakyat akan lebih gayat, akhirnya semua merana!

Pasai apa?

Pasai rakyat tak yakin pada kepimpinan yang ada. Rakyat tak yakin pada pak lah untuk kendali ekonomi, atau pada najib yang diperintah bini. Kalau rakyat yakin pada pemerintah, rakyat lebih konfiden tentang masa depan. Jika rakyat yakin pada masa depan, rakyat tak kisah untuk bershoping sakan. Dan jika rakyat bershoping sakan, lebih untung perniagaan, lebih banyak produk ditawarkan, lebih banyak peluang pekerjaan, lebih jenuh syarikat bagi bonus dan habuan, lebih kerap orang bayaq hutang, lebih senang bank nak bagi pinjaman, lebih senang hati semua orang!

Ekonomi negara digerakkan oleh persepsi rakyat. Itulah asas ekonomi kapitalis yang kita kendong selama ini.

Jika kita terus diperintah oleh kerajaan yang korup, pemimpin yg lemah dan perasuah, sistem yang tiada integriti, yang terus2an membimbangkan rakyat dan pelabur, bersedialah kita untuk menghadapi masa depan yang lebih kelam.

Tetapi jika kita terus menyokong sebarang usaha untuk membetulkan keadaan, menolak kerajaan yang korup dan zalim dengan apa cara sekalipun yang dibenarkan oleh perlembagaan dan undang2 demi untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan, insyaAllah masa depan akan lebih cerah dan gemilang.

So, sekarang ni terpulang kepada korang. Samada nak mula belajaq makan ubi kayu, atau nak mula berangan beli rumah baru.

Matkeri http://www.jahilgoblog.net

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | savetheurl

Comments are closed.

Powered by the people for the people