… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.

Tabik tok! Anak cucu tumpang lintas.

Sesuatu yang amat mengejutkan semalam bila dapat SMS bahawa orang penting nombo dua dalam Gerakan “mati mengejut” selepas dijumpai di depan kliniknya dengan keadaan cedera parah.

Polis mengklasifikasikan kematian beliau sebagai “mati mengejut”. Sudden death. Tiba2 mati. Just like that. Aku tak tau samada ada kes yang “mati dijangka”, sebab semua akan mengejut matinya.

Aku tak mau ulas pasai kematian beliau, dan takziah aku ucapkan kepada kaum keluarga dan sahabat beliau serta teman seperjuangannya. Kita serahkan kepada kebijaksanaan peguam negara yang berjaya melepaskan pulau kepada singapura, dan yang berjaya mengharumkan nama tanah melayu dengan mengusung tilam ke mahkamah untuk menilai kes ini.

Apa yang menarik perhatian aku ialah bagaimana polis secara “spontan” mengklasifikasikan kematian beliau sebagai “sudden death” walaupun dilaporkan mayat ditemui dalam keadaan cedera parah. Mati mengejut adalah puncanya. Dan kalau diingat2 balik, ia bagaikan satu ratib baru oleh pihak berkuasa apabila berhadapan dengan kes2 mati tanpa saksi ni. Mati mengejut.

Adakah ini merupakan satu teknik yang diajar di PULAPOL bagi mengelakkan spekulasi liar oleh pihak awam? Atau sekadar nak mengelak soalan wartawan? Adakah dengan mengklasifikasikan kejadian sebagai “kematian mengejut”, cepat sikit kesnya ditutup? Kurang sikit kerja, bolehlah disambung kepada kes2 lain yang berlambak di atas meja?

Yang aku risaukan ialah jika jawapan seperti ini menjadi ratib pihak polis dalam menjawab soalan. Aku tak menafikan bahawa polis sangat profesional dalam segala sudut, sampai kepada menumbuk mata banduan pun mereka pastikan mata dan tangannya diikat supaya tugas menumbuk itu dapat dilakukan secara cepat dan betul. Tapi sesetengah keadaan lain, bila situasi itu sangat munasabah untuk difikirkan motifnya, dan percayalah bila polis kata kematian mengejut pada hari yang sama mereka jumpa mayat yang cedera parah dan siasatan penuh masih belum dijalankan, agak lebih profesional jika polis tidak memberi sebarang komen daripada bertindak menjurus kepada “menutup kes”.

Aku risau tentang keadaan ni. Jika ianya tidak dibendung, mungkin sedikit masa lagi kita akan terbaca laporan2 berita yang berbunyi “Klasifikasi mati mengejut ditolak. Setelah melakukan siasatan terperinci kepada bahagian kritikal mayat dengan bebekalkan bantuan pihak hospital, CSI, dan forensik, polis mengklasifikasikan semula kes ini sebagai kes bunuh. Setakat laporan ini ditulis, pihak Polis masih gagal menemui kepala mangsa yang dipenggal.”

Tabik tok! Tapi aku harap polis dapat memperbaiki mutu penyampaian mereka pada masa depan. Kapasiti polis dalam membendung jenayah sekarang ni dah sampai tahap “mencurigakan” bilamana kes2 seperti rampasan dadah dicuri oleh banduan dalam lokap, rompakan kedai emas berlaku berkali2 dengan lokasi balai tak sampai sepelaung, rompakan, ragut, bunuh dan macam2 lagi kes2 jenayah yang tak pernah terfikir akan begini punya banyak berlaku dalam negara yang besaq kelemboi ni.

Janganlah pulak bila jenayah gagal dibendung, maka komunikasi dengan pihak awam jugak macam lepas batuk di tangga. Jawab seolah2 macam kami ni tak mampu beli astro nak subscribe channel C & I. Macam semua orang dok anggap polis ni terer gila sampai apa yang depa kata kena pecaya bulat2. Imej dah makin teruk. PR (public relation) pulak main halai balai. Tenat tanah melayu ni weh!

Harapannya polis2 yang ramai dok masuk baca blog ni untuk saja cari sebab nak tangkap aku, korang tolonglah jangan terlalu kerap jadi ahli politik kampung, becakap macam kita sorang saja yang pandai. Kurang2nya reserve la sikit untuk hormat kebijakan orang lain. Bagi la ada sebab orang nak hormat korang balik.

Tulisan aku ni bukanlah nak kata aku pandai, tapi aku rasa semua orang tau bila dia kena pebodoh. Dan bila ketua pendakwa yang pernah membodohkan satu dunia dengan mengusung tilam ke mahkamah jadi boss untuk pihak polis, akan sampai bila2lah kita akan terasa dibodohkan.

Bila la rakyat malaya ni nak dilayan seperti orang pandai yang ada otak?

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | savetheurl

Comments are closed.

Powered by the people for the people