… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.

Belum lawan dah banyak alasan!

Jadi, secara tiba2 pilihanraya menyusahkan rakyat? Laki si Rosmah dan seluruh menteri2 kabinet Ikea hari ni secara bersatu hati mengatakan bahawa pilihanraya menyusahkan rakyat dan membuang masa. Sekali dengaq macam orang takut pun ada.

Kenapa laki si Rosmah ni kata pilihanraya menyusahkan dan membuang masa? Apa pulak kaitan pilihanraya dan buat kerja urus ekonomi negara? Yang nak bertanding nanti bukannya Negara, bukannya Parlimen. Yang nak mengundi nanti cuma rakyat kat satu ADUN saja. Apa yang nak kalut sangat?

Ekonomi? Hang dok la pejabat PM nanti buat kerja. Dok kalut turun kempen buat apa? Bukan tempat Mat Yakob yang nak bertanding ni. Bukan Zeti yang nak jadi calon. Bukannya duit kempen mai dari MARA ataupun kerajaan. Buat la kerja urus ekonomi. Pasaipa nak gelabah marah2 tuduh pilihanraya ni berunsur politik?

Lagipun dengan adanya pilihanraya kecik ni secara tak langsung menggalakkan pelancongan domestik. Merancakkan ekonomi setempat. Dan dapat mempromosikan kawasan2 terpencil kepada dunia luar. Nah, apa yang nak dirisaukan dengan ekonomi?

Menyusahkan rakyat? Sapa yang suruh buat pilihanraya pada masa orang bekerja? Buatla hari cuti. Nak lagi senang, buat 1 Mei nanti – hari pekerja. Sapa pun tak susah nak lari keluaq pejabat pi mengundi. Kalau kata sesak lalulintas sebab dok buat ceramah, bagi la semua parti masuk tivi. Buat debat dalam tu. Bagi permit penyiaran untuk ceramah time tu. Bagi masuk radio. Bagi ruang dalam paper. Kurang la ceramah. Lapang la jalan. Apa masalahnya?

Membazir duit? Kurangkanlah lori dan trak FRU yang mai dok bagi gempaq orang kampung. Lagipun ni cuma ADUN, bukannya Parlimen. Tempat pun besaq kelemboi saja. Bazir banyak mana sangat?

So, apa masalahnya sekarang? Aku tak nampak masalah pun. Yang nampak ialah alasan. Dan orang penakut memang banyak cari alasan untuk tamau lawan.

Penakut ka? Sudah pasti. Sebab kalau berani, takkan mudah2 boleh jadi Perdana Menteri? Hehehe

matkeri
http://www.jahilgoblog.net

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | savetheurl

6 Responses to “Belum lawan dah banyak alasan!”

  1. Dah memang perangai pelaq macam tu la. Lani kata buang masa, lepaih tu bawak Sheikh Ezam ibn Al Taklaku, pi buat cerita macam2. Ezam kalu tak cabar Anwar mana buleh. Lepaih tu depa nanti dok kutuk Anwar, bukan calon. Pelik la tu, bukan Anwar yang nak lawan.
    Lepaih tu depa dok kutuk PAS pulak, bukan PAS yang nak lawan.

    Tak cukup depa nanti bawak Saiful tonggek pungkoq kat orang tunjuk kununnya dia kena lagi. Mungkin kali ni Ibrahim Ali pulak nanti mengaku yang masa dalam ISA dulu, dia kena godam dengan Anwar.

    Jalan kampung yang baru saja depa tar masa pemilihan permatang pauh hari tu, depa nanti tar sampai 3 lapih lagi. Mampoih kalu hujan, tentu kampung banjir pasai paras jalan terlalu tinggi.

    Yang aku dengaq depa dah ada shortlist 2 orang calon. Yang jadi masalah, mana satu laki rosmah mau? Depa gomoi sesama depa pulak, aku kata kat hang, hang kata kat aku.

  2. checkmate says:

    amboi..aku tgk hampa ni
    duk peleceh laki rosmah cantik bukan main…

    mana la dia xketaq..
    dia baru nak duduk kerusi kat putrajaya..
    hampa semua dah nak kuis bg dia panas bontot..

    spt kata rosmah-bg la laki i jadi PM dulu…bg dia peluang…

  3. KAY says:

    apa kurangnya najib dok rampas perak dari rkyt perak? bukankah itu juga dianggap buang masa akyt perak kerna dek sebab rampasan ni,maka rakyt perak susah nk urusan dgn kerajaan. kerna dek rampsan ni juga, rkyt perak, perak sekarang negeri tanpa mnteri besar. tapi duit melambak habis dek ulangalik gi istana ampu sultan.
    NAJIB & UMNO YG TAK DPT TERIMA HAKIKAT YG RKYT NK PERUBAHAN ANGIN. TAK MAU LAGI UMNO PERINTAH…..

  4. nyesai aku~ says:

    weh..mohon la men taarifkan kepada patik dan rakyat jelata sekalian kiranya tentang apakah maksud perkara 72 mengenai keistimewaan dewan undangan
    Per 72(1) yg berbunyi : – kesahan apa-apa prosiding di dalam Dewan Undangan mana-mana Negeri tidaklah boleh dipersoalkan di dalam mana-mana mahkamah.
    patik selaku rakyat terasalah amat terhina sekiranya perlembagaan persekutuan ini telah dipermainkan~

  5. Durado46 says:

    umno takut kalah lagi tu, sebap tu najip bagi alasan buang masa/wang
    sebap kalau nak adakan jugak pilihanraya kecik maka kuranglah duit masuk pokit kat kuncu2 umno… Najip dah tau dah keputusan pilihanraya tu… bagi jer kerusi tu kat PR!! habis cerita.. tutup buku!! tak yah berdolak dalih!!

Powered by the people for the people