… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.

Selsema babi?

Ok, kita cuak dan kelamkabut bila WHO naikkan level selsema babi kepada tahap 6 – tahap tertinggi untuk penyakit. Kita kuarantin. Kita declare. Kita saring kat airport. Kita kena sain deklarasi. Kita kena pakai tutup hidung. Kita dinasihatkan jangan pi ke negara2 berisiko tinggi. Malahan semua kontak (hahaha, sekarang contact dah jadi kontak) kita pun kena buat ujian kalau kita disyaki kena selsema babi.

Pendek kata, kita cuba pastikan perkara ni tak merebak. Kita sedaya upaya untuk pastikan sapa saja yang ada selsema babi ni tak terlepas, dan semua kontak mereka juga tidak terlepas dari disaring dan diuji. Malahan akan menjadi satu kesalahan lepas ni sapa tak declare sakit akan didenda dan dipenjara! Semuanya semata2 nak pastikan selsema babi, yang kebanyakan dari mereka yang dijangkiti ada yang telah sembuh, agar tidak merebak.

Dan dalam masa yang sama kita akan meraikan karnival hari AIDS untuk belajar tidak takut bergaul dengan pesakit yang membawa virus boleh berjangkit, yang sampai sekarang masih belum ada ubatnya.

Ironi? :)

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | savetheurl

5 Responses to “Selsema babi?”

  1. fiq84 says:

    moral of the story kn, klu nk selsema ni hilang…matikan la smue nate babi 2 dgn segera..babi yg dibela di dlm sgkar…berwarna pink busuk ekor pintal…babi hutan xpyh la coz babi hutan xmcm babi sangkar yg nmpk warna pink nyer 2 terlalu byk sgt kuman..bukn stakat di Malaysia sjer, tp seluruh duit coz nate babi 2 byk sgt kuman….tidak perlu bela mahu pn djdkn perniagaan….HARAM!!!!!

  2. husni says:

    MEmang setuju dengan komen sedara, dah Allah haramkan haramla usahla nak bela dalam ladang tercanggih ker, apa ke, ni Allah bagi peringatan kepada semua manusia kan ALLAH yang jadikan babi tu jadi ia adalah ujian kepada manusia ….moraL of the happening is don’t rare pigs, swine,
    do’nt eat pigs (sekarang nih pelbagai bangsa dah pekena masakan guna banda haram tue) ……
    don’t add benda2 dari babi di dalam makanan, minuman, dan barang kegunaan harian… baca le buku HALAL HARAM keluaran Persatuan pengguna Pulau pinang….
    ALLAH haramkan apa2 benda yang haram tu sebab benda tu tak elok untuk manusia..arak judi, babi, zina semua nye merosakkan keturunan manusia so nak bela manusia ke nak bela babi???

  3. najlaa says:

    menyusahkan betol la binatang babi nie..manusia yang tak reti bahasa plak asyik nak makan babi..pah 2 banyak penyakit yang datang..hrp2 masing2 gune ler otak yang diberikan oleh tuhan untk berfikir mama baik n mama yang buruk….peace….benci giler kat babi n org yang mkn babi!!!!!!!!!!

  4. khaizam says:

    MOH keluarkan artikel yg mana dia kata produk babi selamat dimakan.. x ada bukti saintifik…. ini benda bodo sebuah negara islam keluar kenyataan bodoh… dalam quran kata babi haram, buruk x bole makan… degil betul la…. asik dengan 1 Malaysia je… ape cerita… bodoh tul…

  5. wann says:

    dalam Al_quran semuanya ada sebab knp mengharamkan babi… manusia ni mmg jahil dan ego… tak nak terima hakikat yng Islam ni benar…
    wabak ni dah pun meragut bnyk nyawa. pasang lampeberger bagus ni… boleh membantu kawal keadaan dr merebak teruk.. semua rakyat patut pasang lampeberger dlm rmh/pejabat/kereta msg2. Lampe Berger mempunyai fungsi yang dapat membunuh bakteria di udara. Ini dibuktikan semasa wabak Selsema burung atau SAR menyerang Singapura, pihak Singapura telah membeli pati Eucalyptus dengan DCHL bagi membunuh bakteria selsema burung dan langkah ini telah ditiru oleh hospital di Hong Kong pula.
    Blh check out this website, http://www.lampeberger.com.
    call me to know more. 012-2352355 wann

Powered by the people for the people