… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.

Aziz Tamil, maskot bebal untuk ameno.

Aku tak dapat tidak daripada menahan rasa gatal jari untuk mengulas tentang perihal Aziz Tamil yang mengecohkan sekali lagi PRK dengan menuduh dirinya dibelasah.

Kepada mereka yang tak kenal siapa Aziz Tamil, beliau adalah ketua kepada suku kaum budak2 rempit ameno yang fasih berbahasa tamil dan mempunyai salasilah yang tidak ada kena mengena dengan Parameswara ataupun Hang Li Poh. Beliau juga merupakan calon PRU yang kalah tertungap walaupun dilihat sebagai orang kuat Pak Lah di zamannya dulu. Aziz Tamil gemar membuat “stunt”. Dia akan mencari seribu satu jalan untuk menjadikan dirinya sebagai bahan berita buletin utama tivitiga. Kepada penggemar siri2 stunt politk tivitiga, Aziz Tamil merupakan aktor yang ditunggu2. Kebanyakannya untuk mencari publisiti murahan. Aziz Tamil akan cuba mencari peluang membuat publisiti murahan dengan dua cara; pertama dengan mendakwa dirinya diserang oleh penyokong parti lawan, dan kedua dengan “memukau” orang Melayu dengan menunjukkan kebolehannya menyayikan lagu tamil. Kali ni dia lebih suka untuk menuduh diserang.

Untuk rekod juga, Aziz Tamil kemungkinan besar merupakan proksi KIMMAK KIMMA, iaitu Persatuan India Muslim Malaysia yang tidak pernah penat melobi kerajaan untuk mendapatkan status sebagai “orang Melayu” hanya kerana mereka kelihatan seperti Mahadet, atau Mohamed Yaakob.

Aku membaca banyak ulasan di internet berkaitan kejadian Aziz Tamil “dibelasah oleh penyokong parti lawan”. Ada yang kata dia menjadi mangsa pergaduhan antara MIC dan PPP, ada juga yang sengaja nakal mengatakan bahawa Aziz Tamil memukul diri sendiri sebagaimana Mahadet pernah menuduh Anwar melakukannya dulu. Tak kurang jugak yang lebih ekstrim menuduh beliau dipukul oleh ahli KIMMA berhaluan kiri yang tidak puas hati dengan progressnya melobi persatuan tersebut untuk menjadi Melayu. Dan terdapat jugak beberapa suara2 sumbang yang mengaitkan kejadian tumbuk menumbuk itu dilakukan oleh penyokong Subramaniam yang tidak berpuas hati dengan kekalahan calon mereka pada pemilihan presiden MIC tempohari.

Tetapi apa pun yang diulas di internet, ianya menjurus kepada satu kesimpulan : lawak bangang.

Dalam laporan yang memetik kenyataan beliau, diberitakan bahawa Aziz Tamil berasa melugai dan nak muntah kemudian disusuli dengan nak pengsan selepas Maghrib pada hari kejadian penamaan calon PRK13 Bagan Pinang. Dikatakan jugak dia telah diserang oleh lebih 9 orang dengan lebih 20 das tumbukan ditalukan ke atas batang tengkoknya. Aku kata tengkok sebab dia dok tunjuk kat situ. Aku sukar nak nampak kat mana lebamnya, mungkin luv bite bapok PD, atau diketit nyamok tiruk. Tapi untuk berlaku adil, warna tengkoknya memang warna lebam. Dan untuk lebih tidak berlaku zalim, aku katakan seluruh badannya lebam sebab ianya menyerupai warna lebam yang betul sama seperti warna tengkoknya. Dengan 20 das tumbukan oleh 9 orang, tidak mustahil Aziz Tamil lebam dari hujung ibu jari hingga ke hujung rambutnya. Aziz Tamil jugak mendakwa darahnya naik mendadak selepas kejadian tersebut. Bukan sebab ketupat dan rendang. Bukan sebab banyak sangat makan kat open house. Dan bukan sebab badannya yang dah sedia bulat, tapi sebab kena belasah, maka tiba2 dia diserang high-blood preassure.

Semasa membuat muka kesian di tivi dan paper, Aziz Tamil tidak pulak menceritakan saat2 cemas dengan terperinci. Kalau tak, boleh dengar efek mulutnya membuat bunyi “dusyum”, “tebabomm”, “teeddissshhhh”, dan beberapa gaya kewlnya becermin mata hitam dengan jambul segak berdiri megah mempertahankan dirinya secara berseorangan. Mujur perkara ini tak berlaku berdekatan dengan kedai sukan. Kalu tak, dah pasti ianya akan melibatkan sebatang dua kayu hoki.

Pada waktu beliau keluaq di tivi mengadu nasib, terintai2 jugak aku kelibat Mukhriz. Teringat lagi kelaku anak Mahadet yang bengap sekoq lagi ni dok pulun nak sapu minyak angin belakang seorang “mangsa belasahan” pada PRK dulu. Terselak2 baju sambil kekok tangan memegang dan mengurut minyak angin. Kalau Mukhriz melakukan benda yang sama pada Aziz Tamil tempohari, aku boleh bayangkan betapa menggelupur-kesakitannya si Aziz Tamil meraung2 meminta simpati menahan sakit. Silap2 kena salin baju si Mukhriz dek penuh dengan muntah Aziz Tamil.

Azizz… Aziz…

Manusia seperti Aziz Tamil inilah yang menyebabkan orang2 muda merasa malu untuk dilabel sebagai penyokong ameno. Ya, mungkin ada antara orang2 muda yang wala’ pada Mahadet dan Najib, tapi untuk mereka mengasosiasikan (associate?) diri mereka dengan Aziz Tamil adalah satu penghinaan tahap gaban. Tak pernah lagi aku jumpak orang muda penyokong ameno yang merasa bangga bila diri mereka dikaitkan dengan Aziz Tamil. Hatta mat rempit yang jadi ahli seumor hidup Putera ameno pun menjuih2 bibir bila becakap pasai Aziz Tamil. Manakan tidak, mereka yang merempit sampai tersungkoq makan devider jalan tiga pat kali satu malam boleh selamba rawk lagi bangun pelari moto dari diligan oleh trapik, tetapi ketua mereka begitu lembik dan manja sekali bila baru berimaginasi dilatu oleh beberapa kerat penyokong parti lawan.

Aziz Tamil merupakan satu contoh terbaik kebebalan ameno dalam meng”ignore” kecerdikan rakyat. Aziz Tamil adalah satu contoh mutlak untuk menggambarkan betapa ameno ini masih sombong, bongkak, dan bingai dalam melayan intelektual masyarakat. Kalau nak digambarkan betapa ameno ini bingai, bangap, dan bebal, Aziz Tamil adalah contoh terbaik. Malah, untuk melambangkan kebengongan ameno secara total dan mutlak, rakyat sekarang ini boleh mereferkan Aziz Tamil sebagai benda2 bengap yang dikerjakan oleh ameno. Malah, tidak keterlaluan untuk Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menjadikan “Aziz Tamil” sebagai contoh kepada perbuatan2 bengap dan bangang dalam kamus dan tesaurusnya.

Aziz Tamil merupakan maskot yang sesuai untuk melambangkan kebodohan ameno, dulu, kini dan selamanya.

matkeri
http://www.jahilgoblog.net

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | savetheurl

7 Responses to “Aziz Tamil, maskot bebal untuk ameno.”

  1. malaun says:

    ye ha..memang patut itu aziz pundek tamil diletu. aku rase mungkin diletu dna diletupkan oleh bapok kek PD tu kot?

    Aziz tamil ko bleh jadi hero tamil lah ganti Vikram ke, Surya Ke, Vijay Ke? Tentu filem keluar anak haram UMNO berjaya mencapai 100 kali Box ofis lah dol!

    or ko panggil satu lagi calon hero…VC UITM sedara ko tu..hebat bangat nie!

  2. dhamya says:

    Kita pun dok pernah dengar tok nenek kata kalo jumpa spisis tamil ni dengan ular dia suruh katuk hat tamil dulu dari ular yang bisa tu. Hampa paham la otak si tamil kundur(selalu bapak aku bagi gelaran spisis jenis ni) sama standerd dengan mat rempit ja yang bangang dan bahlul yaitu susah kan diri sediri dan menyusahkan orang lain. Bagi aku sepisis ni lebih bahaya dari si belanda dapat tanah….spisis jenis ni sanggup jilat taik untuk kata dia jaga tokey dia…..
    aku orang penang memang masak dgn sepisis jenih nie. otak tara tu ja..yang jadi mt umenu tu………

  3. adi says:

    DASAR **** KEPARAT….

  4. din says:

    setuju 100%, memang kepala2 umno tahap tu je…… aziz tamil boleh jadi ketua!!!!!!
    wakaka

  5. LPPL says:

    bro..harap badan saja besarq…akai tarak….KENA KUTUK SAMPAI masuk hospitalll…hebattt

  6. cikgusyon says:

    lawak betoi la matkeri… buat saya kerenyih sambil dok baca.. baguih saya bagi A+..
    kalu ada sound efek lagi baguih no.. serupa cerita tamil kat astro tu .. macam2 ada..kesian kat aziz tu no… nak jad hero umno alih-alih jd joker la pulak.. la 1 malaysia dok gelak kat dia .. kira2 raja lawak ke-4 ni dia boleh jd juara la kot…

  7. Kamal says:

    Tengok kalor pun dah tau kaki putaq,
    buat masam katil ospital ja, jaga sapa yg pakai baju bekas kutty ni, tentu kena jangkit siplis, cilaka punya malaon.

Powered by the people for the people