… dari tegap bertimpuh, baik rebah merempuh.

Bukti nyata Dato’ Azhar murtad?

Laporan kenyataan daripada Dato’ Azhar Mansor hari ini membuka ruang penyebaran fitnah besar terhadap dirinya, iaitu : Benarkah Dato’ Azhar dah murtad?

Berita Harian hari ni melaporkan pertemuan ‘sejam’ dengan Dato’ Azhar hanya berkisar tentang kesungguhan Dato’ Azhar untuk membenarkan kes ini disiasat pihak berkuasa. Dia juga dipetik sebagai berkata “Saya tidak sempat buat kerja seperti yang didakwa kerana saya sentiasa berada dan bekerja di marina kapal layar di Telaga Habour Park, Langkawi sejak empat tahun lalu.

Yang menariknya, Berita Harian, dalam pertemuan selama ‘sejam’ itu, lansung seolah2 seperti tidak bertanya benarkah samada beliau benar2 murtad seperti yang digembar-gemburkan? Apa agenda disebaliknya, aku tak tau, tapi Harian Metro hari ini, di perenggan terakhir laporannya pula menulis “Ketika ditanya mengenai dakwaan beliau murtad, Azhar berkata, biarlah polis menyiasat dakwaan terbabit“.

Orang Islam yang tidak mempertahankan akidahnya dikala dia berpeluang untuk mempertahankannya di media massa, sebaliknya membiarkan pihak lain membuktikan samada betul atau tidak dia masih berakidah Islam? Islam jenih hapakah ini? Islam Hadhari?

Tertarik jugak dengan penggunaan “Saya tidak sempat buat kerja seperti yang didakwa“. Apa maksud mamat ni? Bagi aku secara terang2 dia menyatakan bahawa “dia tak sempat“, bukannya “dia tak mau buat”! Aku tau kes ini agak kritikal dan KPN dah bagi warning bahawa sesiapa yang cuba mengapi2kan perkara ini boleh ditahan ISA. Tetapi kes Dato’ Azhar ni dah lama berlegar sampaikan ada laman web Kristian di luar negara yang mengakui kemurtadannya.

Aku, sebagai orang Islam, amat terkilan kalau benda ini betul. Bukannya sebab benda yang dia nak baptiskan penganut Kristian di Ipoh, tapi sebab kenapa dia enggan membuat kenyataan terbuka untuk mempertahankan akidah dia selama ini? Beliau ditanya secara berdepan oleh wartawan di Langkawi samada beliau murtad atau tidak, dan apa yang mampu dijawabnya ialah menyuruh polis menyiasat akidahnya! Islam jenih hapa ni?

Sekali lagi pada SB2 di luar sana, ingin aku tegaskan di sini bahawa aku tak campo dengan masalah SMS yang dikatakan memfitnah Dato’ Azhar Mansor. Aku tamau mengulas tentang hal itu, dan tulisan ini jugak tidak akan mengulas tentang hal itu. Aku menyokong dan menggesa supaya penyebarannya disekat, dan penyebarnya harus dihukum jika didapati bersalah.

Apa yang aku tekankan di sini ialah tindakan beliau menjawab wartawan dalam ketika orang Islam di Malaysia terus-terusan mempersoalkan akidah beliau. Kenapa dia, sebagai orang Melayu Islam, lansung tidak seperti mempunyai minat untuk mempertahankan akidahnya dari terus-terusan menjadi bahan fitnah orang ramai? Bukan setakat itu sahaja, beliau juga terus membuka pintu syak dengan lebih luas untuk lebih ramai lagi memfitnah beliau sebagai murtad, jika benar beliau masih lagi Islam.

Pemilihan penggunaan ayat sangat penting dalam ekspresi perasaan dan pandangan. “Tidak sempat” dan “tidak akan” adalah dua perkara yang berbeza. “Tidak sempat” bermaksud “jika ada kesempatan, ianya akan dilaksanakan”. Aku tak sempat makan tak bermaksud aku tak akan makan. Aku tak sempat menulis jugak bukan bermaksud aku tak akan menulis sebab kalau ada “kesempatan”, dah semestinya aku akan makan dan menulis. Perkataan tak sempat tak boleh diertikan sebagai “tak akan”, walaupun rata2 kita tahu bahawa “tak sempat sembahyang subuh” tu adalah ayat paling baik bagi menggantikan “tak pernah sembahyang subuh”. Tapi masih lagi berpegang teguh sebagai orang Islam, WAJIB sembahyang Subuh, sooner or later, tapi tak membawa maksud TAK AKAN.

Pencuri itu “tidak sempat” melarikan wang tunai kerana mendapat SMS bahawa Polis telah mengepung premis perniagaan tersebut. Bermaksud kalau dia tak dapat SMS dari kawannya yang mengatakan bahawa polis telah mengepung premis perniagaan tersebut, semestinya dia akan melarikan wang tunai tadi. (Ini hanyalah contoh yang langsung tiada kaitan dengan SMS fitnah terhadap Dato’ Azhar yang sedang disiasat polis)

Bila Azhar menggunakan ayat “tak sempat“, aku jadi terkilan. Bagaimana seorang Islam yang tak pernah mengishtiharkan kemurtadannya, terus membiarkan akidahnya dipertikai dan diperkotak katikkan dari masa ke semasa, dan bila diberi peluang untuk menjawab, terus2an membuka ruang untuk dirinya difitnah lagi? Sebagai seorang Islam, dia patut mempertahankan akidahnya bila diberi peluang, bukannya membiarkan dirinya difitnah dan berserah!

Penutup perenggan laporan Harian Metro juga amat2 mendukacitakan. Beliau sebenarnya tidak perlu menjawab soalan itu dengan terang dan panjang lebar, cukup sekadar mengucapkan dua kalimah syahadah di depan semua wartawan untuk masing2 membuat kesimpulan sendiri dan melaporkan kepada seluruh rakyat Malaysia dengan lebih selamat. Sebaliknya beliau menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menentukan akidah beliau! Sekali lagi aku nak tanya, Islam jenih hapakah ini yang membuang masa pihak berkuasa untuk menyiasat akidahnya? Sembahyang lima kali sehari, takkan tak boleh cakap terus terang yang dia masih Islam, dan bangga dengan ke Islamannya?

Hari ini adalah hari yang amat mendukacitakan Malaysia. Seorang Islam yang difitnah akidah Islamnya, dan digunakan namanya oleh gereja/pertubuhan Kristian di luar negara yang mengatakan beliau telah menganut Kristian, kemudiannya difitnah lagi tanpa bukti sebagai seorang Melayu yang dikatakan akan membaptiskan Melayu Islam yang lain di Ipoh, telah diberi ruang dan peluang yang amat besar untuk mempertahankan diri dan akidah Islamnya, sebaliknya mengambil pendekatan untuk terus2an membuka ruang untuk diri dan akidah Islamnya difitnah.

Aku masih dan akan terus berharap supaya dia dapat menjernihkan semula kekeruhan akidahnya dari pandangan umat Islam lain dengan melafazkan dua kalimah syahadah di hadapan media. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani.

matkeri
http://www.jahilgoblog.net

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | savetheurl

78 Responses to “Bukti nyata Dato’ Azhar murtad?”

  1. Benda ni dok kat otak aku hampir 10 tahun dah.. delete pun tak hilang… wahai bumiputra sekalian.. help me!

    Kenapa Negara Malaysia tak buleh di umumkan negara islam, betul ka?

    Kalau penang cina tuntut nak buat autonomi sendiri boleh jadi dak benda ni masa depan?

    Ekonomi semua cina kontrol.. kalau cina mogok 2 minggu seluruh malaysia cina tak mau buat kerja apa jadi kat malaysia?

    Semua barang dari kilang cina kontrol.. cina oder harga murah.. kalau melayu oder semua mahal untung ciput ja.. perkara macam ni tak dak sapa nak selesai ka.. sampai kiamat pun memang bumiputra tak kaya. Melayu ghamai nak meniaga nak mula kecil kecilan.. tapi sangkut tang ni yang banyak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kerajaan kira semua melayu lembab. tak dak ideal lain dah ka kerajaan malaysia? ingat kan terrer. Gila punya kerajaan.

    Orang melayu jadi Kristian kita marah… tapi anak anak bangsa kita jadi bohsia cina hindu dok usung keluaq masuk hotel kenapa tak berjihad?.. kenapa kena sengap2 dan ambil langkah tahu-tahu sendiri sudah la.

    Apa peranan orang islam dan jabatan agama islam dalam negara ni sampai kalau kristian ajak masuk agama depa senang-senang saja masuk. Lepas tu kita yang dok kalut sebar sms. macam orang perempuan terkejut jumpak ulaq.. habih semua bomba.. polis.. ambulan dia nak tel.

    Kenapa Kerajaan kedekut tak mau memperhebatkan lagi Jabatan Agama Islam Malaysia.. Kalau Kastam boleh pakai BMW, Kalau Polis Peruntukan juta juta setahun… Kenapa yang bersangkutan dengan Agama kerajaan tak fokus.. dah jadi huru hara dengan masalah sosial macam ni apa nak guna? kurang 10 tahun baru buleh elok sikit kalau di bentuk semula..

    Apa dah jadi kat malaysia tercinta ni?

    Kenapa melayu sekarang main banyak sangat.. tunjuk dia ni.. tunjuk dia tu?

    HIDUP MELAYU!! HIDUP ISLAM!!

    dari : simpang tiga bukit payung ///

  2. anwargei says:

    aku ingat elok dibuang saja artikel bodoh ni
    orang yg kena murtad dah mengaku tidak murtad

    kalau artikel ini masih ada lagi dok nyatakan kefahaman sempit dia
    dah tentu pemilik artikel ini akan jadi kafir, sebab tuduh orang islam itu menjadi murtad padahal ia tidak murtad

  3. SakaiSakti says:

    Boleh bagikan kenyataan penuh yang dia sendiri mengaku bahawa dia masih Islam dan menafikan yang dia murtad?

    Yang paling latest sekali dia cuma cakap mak dia Islam, pak dia Islam, dia datang dari keluarga Islam, dan kenapa dipersoalkan kedudukan agama dia. Ada dia kata dia masih Islam? 😉

    Dan kat mana pulak artikel ni tuduh secara jelas yang azhar mansor dah murtad? artikel ni cuma mintak dia secara jelas mengakui yang dia masih Islam.

    Sampai sekarang, dia masih belum mengaku yang dia masih Islam. Yang dia mengaku, mak, pak dan keluarga dia sahaja masih Islam :)

  4. ko ni bodoh ke?
    tak tengok tv ke?
    dia mengucap dan mengaku dia islam
    sewaktu break perhimpunan agung umno yg lalu?
    bodoh ke ko ni?

  5. SakaiSakti says:

    Berikut adalah sedutan dari laporan BERNAMA di mana Azhar enggan mengucap dua kalimah syahadah:

    – Bagaimanapun, ketika pemberita mencadangkan supaya beliau mengucap untuk menamatkan spekulasi itu, Azhar berkata beliau tidak akan berbuat demikian hanya untuk “menyedapkan telinga”.

    “You, you, you, mak you suruh you mengucap ke? Bapa I tak suruh I mengucap lagi sebab kita dah mengucap banyak kali sebab sembahyang kita mengucap banyak kali.

    “Eh, tak boleh, saya tak akan buat itu (mengucap). Ini bukan hari kiamat lagi (di mana) saya akan disoal. Hari kiamat ini kita sama-sama tak tahu kesudahan di mana. Bukan atas ungkapan itu ataupun bukan atas nak bagi sedap telinga,” katanya.

    Ditanya sama ada beliau menyifatkan SMS itu sebagai fitnah, Azhar berkata: “Saya tak reti pakai perkataan itu… Saya tak pernah (tanya) orang tu nak (pakai) seluar pendek, dia nak duduk kat kedai kopi ke, nak duduk kat bar ke, dia punya hal… kita patut jaga diri kita sendiri.” (sedutan BERNAMA)

    atau boleh dapatkan sendiri di

    http://www.bernama.com/bernama/v3/news.php?id=230843

    entahlah.. sapa yang bodoh.. dan sapa yang diperbodohkan?

  6. deep_impact says:

    Gangstaparadise YANG BODOHHHHHHH…..aku dah jawabkan SakaiSakti……….

  7. ahli fikir says:

    kerajaan kita tak menangani masalah murtad ni dengan telus.. so kita janganla bergaduh kata orang murtad kalo kita sendiri tiada bukti yang kukuh .. dapat dosa kering jer ..
    kita jangan hanya mendengar dan membaca apa yang media wawarkan … 85% media adalah saluran yahudi .. dan media prima adalah sebahagian hakmilik/share singapore broadcasting ..
    jadi kita berbanyak banyakla memohon DOA dan kepada TUHAN dan berusaha mencari alternatif untuk mempunyai kerajaan yang betul-betul memperjuangkan agama ISLAM yang sebenarnya .. bukan untuk org melayu sahaja malahan kita sama sama berbuat kebaikan pada kaum2 yang ada di negara kita agar wujudnya keharmonian/perpaduan dan kestabilan ekonomi.
    Tak guna kita melatah, yang penting kita mesti mencari ilmu2 yang berguna dan gunakanlah ilmu itu ke arah kebaikan untuk menjadi contoh kepada generasi akan datang ..
    bermusahabah diri .. jangan terjerat oleh media media yang mempengaruhi fikiran kita ke arah menyesatkan akidah kita ..
    hidupkanlah perjuangan nenek moyang kita untuk menuntut kemerdekaan yang sebenarnya .. sekarang ni kita merdeka tapi tiada ertinya merdeka jika hak/perundangan kita masih dijajah bangsa asing …
    agama dipermain2kan sewenang wenangnya ..dalam sistem perundangan tidak termaktub bak menghukum org2 yang murtad ..
    di manakah kesilapan nenek moyang kita sewaktu menuntut kemerdekaan ?
    siapakah yang sebenarnya pejuang bangsa kita yang jujur dan ikhlas?
    gunakan akal fikiran untuk menilainya dan kita jangan leka dengan erti kemerdekaan yang ada .. kita masih dibelenggu dan dikhayalkan oleh media massa supaya kita tidak bangkit untuk memperjuangkan hak kita yang sebenar benarnya …
    Hidupkanlah kembali perjuangan untuk menuntut erti kemerdekaan bagi bangsa kita yang sebenar-benarnya ..
    Renungkanlah nasib anak cucu kita di masa hadapan .. adakah mereka akan selamat di tanahair sendiri jika kita tidak bertindak dari sekarang ??

  8. anwargei says:

    wey bodoh
    laporan bernama tu ko amik berapa haribulan?

    yang dia mengucap dan mengaku dia islam kat perhimpunan agung umno tu berapa haribulan?

    ko tu yg bodoh

  9. ainohikari says:

    betul kata ahli fikir, kite masih dipermain-mainkan lg.
    media massa skanni lagi cenderung kepada bnde2 yg bleh merosakkan akhlak, akidah org Islam kite…

    psl azhar mansor ni..dia dh mengucap ke belum bukan itu mslh yg mahu dibawa oleh penulis artikel ni(aku rasa) tp..kite seseorng yg bergelar Muslim jika org lain meragui akan keislaman kte maka ktelah org yg pertama patut menafikan tuduhan itu…bkn kena tunggu org lain tanye ataupn kn tunggu sesuatu masa or keadaan br nk ckp…sbb itu mslh akidah kite,bkn bnde main2.

    satu bnde aku nk bgtau kt org2 yg perasan dia pndai,
    zaman Nabi saw,puak munafik pn mengucap n mengaku dia Islam tp dlm masa yg same mereka merancang utk menjatuhkan ummah.

  10. AWAN says:

    aku mmg x ska kt zahar mansor tu………
    tu je yg mmpu aku ckp….
    mntak2..
    die kna panah petir…mri sme2…
    kta brdoa….
    BISSMILLAH…..

  11. kismis says:

    dia xnak ngucap ms 2 coz dia msh confius, pas jpa harusani brla dia dpt ngucap sml. alhamdulillah….. wish al da best 4 al of us

  12. gundul_lagas says:

    pi neraka ke pi ke syorga itu urusan masing2….wat per nak marah dan bunuh orang yang percaya apa yang dia percaya?bukan ke bodoh nak buat jahat kat orang …

  13. PURE ISLAMIC says:

    askum semua,sy nak cadangkn kite wat isu murtad ngan isu gadis melayu yg mkin anco skang…..nak harapkan PEKIDA tp geng PEKIDA sendiri yg dok usung ank mlayu kite pegi pub,disko….kalau di tegor nnt diorang report same tok ayah la abg long la pd hal tok ayah sndiri kaki perempuan…..aku benci sgt ngan PEKIDA….SUCK TO PEKIDA

  14. revolusi bangsaku says:

    revolusi untk melayu….

  15. REVOLUSI BANGSAKU says:

    kenapa kita nak angongkan bangsa hindu dan cina,dek kepintaran otak mereka,mari bangsaku,kita bangun kita tawan kita jajah,bumi melayu untk melayu..bukan untk di kongsi2…kenapa kita susah..kita banyak diperbodoh kan oleh apek2 dan aner2 yang memandai memurtar belit,kenapa kita harus kita merdeka sekali dengan cina dan india,inilah punca org melayu zaman itu,datuk on jaafar dah nampak perkara ni akan terjadi pada hari ni.itu sebab dia nak medeka kan org melayu saja,kenapa harus kita kongsi dengan org cina dan india,kalau 2 bangsa nih tak ada kat bumi malayu ! org melayu kita tidak akan tertindas,melayu sekarang banyak dah jual kampung!rasuah banyak,alibaba pun banyak,sekarang nih alimorthy,,org melayu curi kabel talifon,jual kat morthy,yang kaya morthy,yang susah kita,habis benda kerajaan puak2 keling nih balas,sekarang nih keling2 nih dah naik tocang,samy velue semua dia cakap betui,dia tak buat salah aih,alibaba pulak buka rumah urut,disco,ekor haram, banyak polis melayu kena sentap kepala dgn kepala agung(RM)kalau tak ada kedua dua bangsa nih org melayu akan jaga TANAH MELAYU, ISLAM dan ,RAJA ,kita dah merdeka kita boleh buat apa saja,melayu ada hak…REVOLUSI MELAYU`

  16. AZHAR says:

    ISLAM atau tidak seseorang itu bkn kita yang menentukannya. hanya Allah yang Esa memberi petunjuk dan hidayah. sesungguhnya Allah tidak akan rugi apa apa pun jika seseorang itu tidak memyembahNYA.

  17. jeep cherokee for sale…

    ha-rd-po-rn-fu-ck 2100342 Research about jeep cherokee for sale….

  18. kuwait sex says:

    kuwait sex…

    This site is about kuwait sex….

  19. anti convert says:

    alaa…
    aritu aku pnh nmpk time bln pose die tegok arak kat satu bar tu..islam kemendenye tu

  20. past says:

    Melayu mesti Islam, Islam Mesti Melayu. Prinsip ni tak betul. Islam di Pakistan bukannya melayu. Islam di negara-negara arab bukannya Melayu. Banyak dah org melayu yg dah tinggalkan islam cuma dorang sembunyikan.

  21. Kalian orang Malasia ini sibuk saja soal murtad tak murtad….. lebih baik kalian urus dia kalian masing-masing… jangan urus orang….. kalian fikir islam lebih baik daripada kafir? kenyataan menunjukkan kafir lebih baik daripada islam…. jangan munafik….
    Biarkan orang memilih agama yang dia inginkan karena itu adalah hak asasi dia…. yang penting dia tidak mengganggu orang lain…. lebih baik urus itu teroris yang jelas-jelas mengganggu orang lain…..
    Insyaflah….. jangan jadi munafik juga…. urus dia awak sendiri….

  22. Sharipuddin bin Jaafar says:

    Aku rasa bio le orang murtad ni, sebab Allah doh kate deme akan digantikan dengan oghang yang lebih baik lagi.

    Maknenye yang kelou tu koman je, yang masuk Islam tu power. Ate lantok le die, pase die tu koman dan Allah dah kate AKAN DIGANTIKAN dengan yang lebih baik.

    Teman macam ghase lagi seronok rame keluo, pase yang menganti lagi baguih no.Nauzubillahminzaliq. Cakap je kale kena anak sendiri entah2 bebino mate teman

  23. Mungkin ya..mungkin x..
    aku rasa dia pun x mau..
    dia pun pakat kata ja x sempat..
    mksud di hati hanya Tuhan yang tahu..
    so,xda bukti,jgn memandai..
    fitnah lak timbul..

  24. Pa pun,lawatla friendter ku di samwinchester27@yahoo.com..
    salam keindahan ISLAM..Insya-Allah..

  25. burhanuddin al-helmy says:

    ape ni sedara2? duk ckap orng tu bdoh orng ni bdoh…..

  26. K3nji says:

    jaga diri masing2… klu dia jiran dekat dgn kta bleh la kita tegur.. ni dia pun x knal kita, buat ape nak sibuk2.. x psl2 kta yg buat dosa DOK KUTUK sesama sndiri… malu la sikit… banyak pun boleh….

  27. demang says:

    Dah… dah… tok sah dok ngumpat. Tak yah tanya la dia muslim ka… murtad ka… Tak payah la dok bagi promosi percuma kat depa… Kita buat tak tau, hilang la glemer dia… Nie dok lama-lama depan komputer ni dah solat ka lom?

  28. aidamanap88 says:

    for all muslim out there,diz is not da rite time for us 2 bubbling around…kiter samer2 bdoa yang akidah kiter xterpesong….aper yang jelasnyer, Allah itu Maha Adil…setiap aper2 pun yg kiter lakukan ats bumi Allah akan di nilai & di hisab….peace to all commenders

  29. mardya says:

    ari nie aku ada wt pbincangan pasal murtad la,tbe2 aku tringat pasai kes dato azhar nie r yg kunun dah murtad.aku pon tnya la ustazah tp dia sdiri pon xtau nk ckp cne status dia.aku sdey la kalo org islam lagi2 yg bpendidikan dan yang dah harumkn nme mlaysia tbe2 jd cm2.tp aku x brani ckp lbey sbb lom sure lg dia murtad kn.so aku hrp umat islam ambil berat pasal kes2 cm nie,sume nie kes berat and kte kne same2 pikul demi keharmonian kte bersama.wasalam

  30. bingaisungai.cun says:

    menatang haram punyer murtad.. ilmu sendirik pun blum abeh study sibuk nk study agama org len plak..pukimak la ko datok azhar oiiiiiiiiii!!!!!!!!!! ko 2 x lyk dpt tittle DATO !!!!!!!

  31. ciNcHan says:

    sure ke dia da msuk murtad?kalau betul,biarkanlah dia..yang penting kite tak join dia skalik..tapi, kalau dia invite melayu muslim lain ekut jejak dia,kang jangan buat aku sumbat usus lembu kat mulut dia!!biar la dia dgn keputusanY,asalkan jgn buat negara malaysia ni huru hara dengan mslh murtad ni..kita bleh handle mslh ni kalau PM dan rakyat bersatu padu membangunkan islam di negara ni..malaysia begitu harum dengan keharmonian kaum dan islam di mata dunia,takkkn kita nak biarkan nama malaysia tercemar bgitu je gara2 Dato A neh!!tapi aku bkn nak salahkan PM la kan tapi adakah patut dia suh hentikan pembentangan pasl agama di ngara neh?gile ke asyik nak bentang pasl kaum jee…kang jangan smpi aku siyum tangan PM toh sambey mintak duit raya sempena kismes neh!!!hehehe..papepun,kite suma jangan GADUHX..kite kan rakyat Malaysia,kena bersatu padu dlm menbanteras gejala tak sehat seperti neh..kang nnt ada tourist yang paham ckp kite terbaca artikel korang suma neh,tak ke diorang ter pk nak hancurkan and burukkan nma malaysia..ayuh la bersama2x membanteras kenaikn hrga barang!!!!!!hehehehe….idop ciNchan…..sekian terima kasih….assalamualaikum….

  32. jiji says:

    azhar mansor mmg dah murtad pun….Semoga Allah memlihara AKIDAH umat ISLAM Malaysia.

  33. PRIHATIN says:

    Bangkit lah semua rakyat Malaysia..Apa lagi yang akan tinggal untuk kita? Kita hanya ada agama untuk di pertahankan.. PERTAHANKAN LAH!! Walau terpaksa kita bertempur dan mengorbankan harta mahupun nyawa demi islam bangkitlah kita.. Saya terlalu sedih memikirkan negara yang di dalam kejahilan ini. Mana semua orang2 yang boleh kita harapkan? Nk harapkan kerajaan kerjaan pun jahil. Kita sebagai rakyat Malaysia yang cintakan agama kita ISLAM mesti sedar dan menyedarkan antara satu sama lain. Bukan nak cara tepi kain orang tapi demi ISLAM kita kena ambik tau.. Jangan biarkan agama kita tergadai.. BERSATULAH UMAT ISLAM..Moga doa kita di makbulkan oleh ALLAH S.W.T…..ALLAHHUAKBAR….. ALLAHHUAKBAR… ALLAHHUAKBAR……………………

  34. masa depan adalah kematian says:

    kerajaan kita sekarang tak aku ingat macam tak ambil pok langsung tentang isu MURTAD ni….mana taknya bangun tido terus pergi kat parlimen isu POLITIK sesama dia,sampai jabatan agama pon sekarang tak terurus.tengoklah apa dah jadi sekarang..bohsia,pondan,gay,mat rempit,puaka niyang rampit,puaka tebing biru.dulu sedap je cakap tahun ni kita nak perangi dadah habis2san.. pergilah mat jenih..sembang berapi macam naga.!!kalau dok ngaga saje macam kerang busuk…lebih baik letak jawatan balik rumah pergi tido!!!!dato azhar pon memang patut pon dia mengucap2kalimat sahadat…itu pon susah juga ke??pergi belayar secara solo boleh pulok…!!!!ni perkara senang pon nak buat susah..ALLAHHUAKBAR….ALLAHHUAKBAR….ALLAHHUAKBAR……

  35. faizal says:

    masyaAllah………:

  36. hatg24 says:

    ya allah..selamatkan la umat nabi muhammad ini…mari sama2 pertahnkan islam..

  37. nyong9464 says:

    ada ke bukti azhar tu dah murtad ?? kalu ye nape gov kite xde ambil action ha ?? sedih2..

  38. gurangakkk says:

    kite ade kebebasan masing2 rite…? so ape yang orang lain nak buat..tak yah lah nak sibuk-sibuk hal orang…sume tue is not ur bisnes..org nak cnvert or nt,tue sume urusan orang tue ngan GOD k…

  39. pendirianku. says:

    suke ati dier la nak convert ke tak.
    yg penting die selesa dengan pendirian die..
    ape nak menyibuk hal owg…
    bukan nyer kita yg menentukan masa depan owg..
    masing2 ada hak sendiri!

  40. nouva says:

    betul tu gundul_lagas & pendirianku…ini negara malaysia (negara demokrasi).. kita bebas memilih agama kita sendiri.. yg penting kita da smp usia 21th… yg korg ni nak org lain kena petir la, p mati la, etc.. cermin diri sendiri dulu..

  41. ciput says:

    mcm mana nak bersatu yg dok ada pun dok gaduh….
    ingat lah semua umat manusia kita akan kembali pada yg esa ….

  42. gil says:

    Biarkan masing2 menentukan agama mana nak pilih. Jangan nak menyibuk. Takkan orang convert pun nak dibunuh…bodoh betul!!

  43. jiwa kosong says:

    kalau oarng islam murtad,semua nk kecoh,kalau orang islam yang minum arak,tak smbnyng subuh tak ape plak,mcm la islam lagi orang yang buat 2.

  44. Ikhlas tp Jauh says:

    agama tu KEPERCAYAAN!
    bukannya DIPAKSA!
    sibuk hal org.. Diri sendiri belum tentu masuk surga..
    cuba korang fikir..
    Agama korg sekarang adakah yg benar?
    Kalo korg lahir dlm keluarga yg bukan menganut agama korg sekarang adakah krg akan mencari kebenaran?

    Tepuk Dada Tanya Selera..

  45. hehe_huhu says:

    korang suma yg bodoh!!!
    diri sendiri smayang x ckup dok kalut hal owg…

  46. SlitAllKapir says:

    Ikhlas tp Jauh……ko ni kapir ya?

    Tulis ayat sebijik macam tulisan orang kapir laknatullah

  47. SlitAllKapir says:

    gil …..orang kapir cam ko ni….pegi jauh2….pegi makan babi

  48. SlitAllKapir says:

    askum semua,sy nak cadangkn kite wat isu murtad ngan isu gadis melayu yg mkin anco skang…..nak harapkan PEKIDA tp geng PEKIDA sendiri yg dok usung ank mlayu kite pegi pub,disko….kalau di tegor nnt diorang report same tok ayah la abg long la pd hal tok ayah sndiri kaki perempuan…..aku benci sgt ngan PEKIDA….SUCK TO PEKIDA

    Bukan SUCK TO PEKIDA…….TAPI FUCK TO PEKIDA

  49. SiXsEnSe says:

    salam semua..
    Jgnla saling menuding jari dlm menyelesaikan mslh, mmg tak di nafikan, malaysia negara demokrasi..bebas pilih agama, kubur masing2. tapi
    masalah akidah, murtad sume ni bukan persoalan utama.
    pokoknya…kita harus kembali kepada kalimah tauhid
    ‘Lailahailallah’ n ‘muhammadurrasullullah” yakni tiada tuhan y d sembah melainkan Allah dan muhammad itu pesuruh allah.
    kalimah ini bkn hanya di mulut sahaja..tapi perlu difahami, didalami
    seterusnya…diamalkan dlm hidup..
    jika kita yakin hnya Allah tuhan y maha kuasa, kita tak akn buat
    perkara y bertentangan dgn hukum islam…n jika kta yakin nabi muhammad pesuruh Allah, kta akn ikut sunnah n ajarannya…berpandukan Al quran dan hadis. Hanya pegangan ini y dpt menyelamatkan kita dari godaan dunia.
    Nilai kelemahan dan kelebihan diri….
    yang lemah diperbaiki….kelebihan diri di tingkatkan lagi..
    amar ma’aruf nahi munkar…perlu di praktikkan.
    Renungkan hadith ni, “Barangsiapa di antara kalian yang menyaksikan suatu kemungkaran maka hendaklah ia merubahnya dengan tangannya, jika ia tidak mampu maka dengan lisannya, maka jika ia tidak mampu dengan hatinya dan itulah selemah-lemah iman”…
    tanda2 awal kiamat sudah terjadi,…bencana alam, penularan penyakit berjangkit, maksiat dilakukan terang-terangan, meningkatnya golongan murtad,…..
    ini suma peringatan buat umat akhir zaman
    sama-samalah kita berusaha utk bekalan akhirat

  50. lola says:

    semoga diberikan hidayah oleh allah yang maha esa amin.

Powered by the people for the people